De eerste week - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van joycevanruth - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van joycevanruth - WaarBenJij.nu

De eerste week

12 September 2017 | Namibië, Windhoek

De eerste week hier is alweer voorbij gevlogen. Ondertussen zijn er meer studenten uit verschillende landen aangekomen. Op het moment wonen we met 2 Zweedse meisjes in huis, waar we goed mee kunnen opschieten. We wonen op een compount, wat inhoud dat er meerdere huizen op een stuk grond staan omringd door een hek. In het andere huis wonen 5 Finse meiden en 2 Deense meiden. Daarnaast staat nog het huis van Kenton en Wayne, de huisbazen.

Vrijdag zijn we naar een markt geweest dat in het centrum van Windhoek ligt, wat ongeveer 15 minuten lopen zou zijn. Ga ervan uit dat je niet 5 minuten wacht als ze zeggen dat je 5 minuten moet wachten, of dat je 15 minuten loopt als ze zeggen dat het 15 minuten lopen is. In Afrika mag je hier ruim het 3 dubbele van de tijd bij optellen.
Zo was je ook als voetganger tussen het verkeer niet echt veilig. We waren blij als het ons was gelukt in 1x een kruispunt over te steken zonder bijna aangereden te worden. Eenmaal aangekomen was hier een Himbastam aanwezig, een stam die vooral in het Noorden van Namibië leeft. Je kan deze stam herkennen aan hun opmerkelijke uiterlijk. Ze smeren rood spul op hun lichaam, wat als bescherming tegen de zon werkt. Veel vrouwen hebben hun haar besmeerd met modder en koeienvet, een goedje wat levenslang blijft zitten. Zij verkochten hier veel handgemaakte armbandjes, wat ik natuurijk niet kon laten liggen. Geen foto, zonder iets gekocht te hebben.

Zaterdagavond zijn we voor het eerst wezen stappen in Windhoek. De grote club waar we heen zijn geweest was erg leuk en zullen we ook vaker heengaan! Wat opviel was dat er veel spiegels waren in de club waar Afrikanen voor stonden te dansen. Volgens Kenton doen ze dit omdat ze trots zijn.. erg bijzonder.
Zondag hebben Kenton, Wayne en Raainie (vriend van Kenton) stoofpot van wrattenzwijn en schapenvlees gemaakt voor ons allen. Ook wel stoofpot van Pumba genoemd hier. Mijn ervaringen met het eten van vleessoorten wordt hier behoorlijk uitgebreid, maar tot nu toe nog positief!

Maandag is de introductie op de Universiteit van Namibië (UNAM) geweest en vandaag hebben we het Katutura ziekenhuis van binnen mogen bekijken. De eerste 4 weken zullen we in dit ziekenhuis verblijven, daarna gaan we naar het Central Hospital, wat een kwalitatief beter ziekenhuis is en waar ook meer specialisaties zijn. Na het Central hospital zullen we weer een aantal weken in het Katutura hospital zijn.
We mochten zelf kiezen op welke afdelingen we wilden werken. Om de twee weken wissel je van afdeling. Anouk en ik zullen de eerste 2 weken op pediatrics (baby's van 0-2 jaar) werken en daarna 2 weken op casualty (spoedeisende hulp). Ik hoop hier heel veel te zien en veel ervaringen op te doen! Heb er onwijs veel zin in maar vind het ook super spannend..

• 16 September 2017 - 20:25

Iris:

Kan me voorstellen dat het spannend is, maar het gaat vast en zeker helemaal goed komen :)
    Wat een lieve foto van jou en dat kindje!
    Veel plezier en succes daar :)